KICK-OFF 24

Woensdag 8 mei 2024 verwelkomen STAN, het Antwerps Studentenoverleg en Stad Antwerpen alle studentenvertegenwoordigers en presidia voor een middag vol inspiratie, informatie en debat. Zak met je presidium of studentenraad af naar het Zuiderpershuis en start volgend academiejaar volledig voorbereid!

13u00: Onthaal
13u30: Plenaire sessie: dé kick-off van de Kick-off
14u25: Persoonlijk programma van twee workshops
17u30: Netwerkmoment met frietjes!

Stel je persoonlijk programma samen

Praktisch

WANNEER?
Woe 14 mei 2025, 13u00-20u00

WAAR?
Zuiderpershuis vzw | Timmerwerfstraat 40 | 2000 Antwerpen

LES?
Antwerp Maritime Academy, AP Hogeschool Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool, KU Leuven Antwerpen, Thomas More Antwerpen en UAntwerpen laten weten dat hun studenten gewettigd afwezig mogen zijn om naar de Kick-off te kunnen komen. STAN zorgt voor een aanwezigheidsattest: je kan deze de dag zelf aan de infobalie verkrijgen.

Welkom & dé kick-off van de Kick-off

13u30 – 14u15

Starten doen we met een plenaire sessie waarin we je alle info aanreiken om het komende academiejaar als studentenvertegenwoordiger aan de slag te kunnen. Kom te weten wat STAN voor jou kan betekenen, ontdek het one-stop platform voor de organiserende student Stuvent, hoe jij inspraak kan hebben in het studentenbeleid en maak kennis met de campagne positieve beeldvorming.

Powersessies

14u25 – 17u30 

Na de plenaire sessie kan elke deelnemer zijn/haar/hun eigen persoonlijk programma van twee powersessies samenstellen: EHBO, social media, verzekeringen voor studentenclubs…. Dat, en meer.

Netwerken & frietjes

17u30 – 19u00

Een afvaardiging van alle  Antwerpse studentenclubs en –raden is aanwezig op de Kick-off. Een ideaal moment dus om kennis te maken met en om te leren van de collega’s.

Programma

Welkom & dé kick-off van de Kick-off

Locatie: Grote zaal

STAN, Student & Antwerp

Spreker: tbc

Met STAN zetten we onze studenten op een podium te midden van Antwerpen, glorieuze partner in crime en de studentenstad om te wonen, te studeren en uiteindelijk misschien ook te werken. Vandaar onze naam: STAN, Student & Antwerp.


STUVENT

Spreker: Amber Verberck, studentennetwerker STAN

We proudly present: Stuvent! De one-stop shop voor de organiserende student met alle onmisbare informatie gebundeld op één website. Hier kan je terecht voor al je vragen rond het organiseren van evenementen op het openbaar domein én meteen je aanvraag doen, het Studentencharter ondertekenen, inspiratie rond het organiseren van welkomstrituelen opdoen, een schat aan hulplijnen vinden én kom je te weten hoe je als student inspraak kan hebben in het beleid via het Antwerps Studentenoverleg. Eén adres dus voor al je (aan)vragen, inspiratie én inspraak.


Verenigen anno 2025 – de toekomst van engagement

Locatie:

Grote zaal

Spreker:

Naiké Costa, Hitch

In deze workshop wordt een blik geworpen op de aankomende vrijwilliger en hoe engagement anno 2025 eruit ziet. We kijken ook naar hoe je als organisatie of vereniging kan inzetten om de nieuwe vrijwilliger te verbinden aan je organisatie, vanuit een open blik.


Inspraaksessie Antwerps Studentenoverleg: Laat jouw stem horen over het uitgaans- & verenigingsleven

Locatie:

Grote zaal

Brainstormbegeleiders:

Moderator: Amir Bachrouri

Het Antwerps studentenoverleg, of kortweg ASO, is één van de vier adviesraden jeugd waarin jongeren mee vorm geven aan de stad. Het formuleert adviezen aan het stadsbestuur over cultuur, sport, huisvesting, mobiliteit, events, feesten en welzijn op maat van de Antwerpse student.

Tijdens deze massasessie willen we met jullie, als organiserende studenten, peilen naar het uitgaans- en verenigingsleven in Antwerpen als studentenstad. Waar botsen jullie op tijdens het organiseren, welke ideeën hebben jullie over het uitgaansleven, hoe moet het verder volgens jullie? Deze vragen en nog meer zullen op je afgevuurd worden. Interactief peilen we naar jullie mening en bekommernissen. You’re not going to sit back and relax! Voor studenten met een groot bakkes.

Al een vraag of op voorhand input bezorgen? amber.verberck@stanstan.be is het juiste adres!


Q&A met de schepen voor Jeugd Karim Bachar

Locatie:

Hangar

Spreker:

Karim Bachar, schepen voor Jeugd, Leefmilieu en Samenlevingsopbouw stad Antwerpen

Moderator:

Amir Bachrouri

Heb je altijd al eens een vraag willen stellen aan een politicus? Ben je nieuwsgierig naar wat politica denken bij bepaalde onderwerpen? Of heb je vragen over hoe stad Antwerpen voor hun jeugd zal zorgen de komende zes jaar? Schepen voor Jeugd Karim Bachar maakt graag tijd op woensdag 14 mei. Honderd studenten krijgen de kans om vragen te stellen. Stuur je vragen op voorhand in en we maken een selectie waarop Karim een antwoord kan bieden. Heb je ooit het televisieprogramma “Eerste keus” bekeken, dan weet je ongeveer wat te verwachten. Wil je dit interessant gesprek gewoon graag volgen zonder een vraag in te sturen, dat kan natuurlijk ook.

Vraag insturen? Stel ze via hello@stuvent.be


Woordvoerderschap en (crisis)communicatie – Hoe je jouw organisatie op de kaart zet met heldere communicatie.

Locatie:

Hangar

Spreker:

Julien De Wit, Think Ahead Inc. Consulting

In deze workshop gaat Julien De Wit, eigenaar van communicatiebureau Think Ahead Inc in op alles wat een studentenvereniging moet weten rond communicatie en woordvoerderschap. Hoe communiceer ik met de pers? Wat betekent het om woordvoerder te zijn van een organisatie? Hoe communiceer je een crisis? Kom het te weten in een hands-on workshop van 90 minuten en verlaat de zaal als communicatie-expert.


Ad fundum – Alcohol in de studentenbuurt

Locatie:

Atelier

Spreker:

VAGGA

Tijdens deze workshop gaat VAGGA met jullie in gesprek over jullie ervaringen met alcoholgebruik. Samen denken we na hoe je als studentenclub afspraken kan maken rond alcoholgebruik tijdens activiteiten en binnen de studentenclub. We wisselen uit over hoe je kan reageren bij incidenten of als deze afspraken niet worden nageleefd. Een leidraad om studentenclubs hierin op weg te zetten zal hiervoor als basis dienen.


City Confessions spel

Locatie:

Polyvalente zaal

Sprekers:

Julie Van Garsse en Rafke Pijls, ZIJkant vzw

City Confessions bespreekt seksueel grensoverschrijdend gedrag in de (semi-) publieke ruimte en reikt omstaandertechnieken aan. City Confessions neemt je mee op reis door de stad. Op verschillende plaatsen (school, werk, sportclub, café, park, metro…) maken spelers situaties mee, die soms grensoverschrijdend zijn. Aan de hand van enkele criteria, zoals toestemming, bespreken ze of de situatie oké is. Omstaanders kunnen ingrijpen, en krijgen hiervoor ook handvaten, gebaseerd op de 5 A’s (anderen betrekken, afleiden, afzonderen, aanspreken, aanwezig blijven). Iedereen spreekt vanuit de eigen ervaringen en perspectieven om zo in gesprek te gaan met elkaar over grenzen en toestemming.


Een luisterend oor, voor en door studenten

Locatie:

Polyvalente zaal

Spreker:

Tijl Vandenberghe, CABIN

Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich veilig voelt in jouw studentenclub? CABIN neemt je mee in een interactieve workshop over het opzetten van een vertrouwensfunctie binnen je club.
We delen handige inzichten, realistische situaties en praktische tips zodat jij er écht kan zijn voor je medestudenten. Let’s make student life safer, together!


Consult café met VGD, Induver & Evenementen stad Antwerpen

Locatie:

Foyer

Sprekers:

Heb je concrete vragen over je vzw, statuten, verzekeringen, boekhouding, budget of de evenementen die je organiseert als club of vereniging? Heb je extra informatie nodig over het reilen en zeilen van een vzw of een duwtje in de rug? Je bent aan het juiste adres! Verschillende Antwerpse professionals van VGD, Induver en het evenementenloket Stad Antwerpen zetelen tijdens de Kick-off in de foyer van het Zuiderpershuis. Zit je ergens mee vast en weet je niet waar te beginnen, aarzel niet om je in te schrijven voor dit moment. Schuif aan tafel bij de experts en heb een één op één gesprek met hen. Na enige tijd kan je weer doorschuiven naar de volgende professional. Een speeddate waar je écht iets aan hebt!

OPGELET: plaatsen zijn beperkt, max. 2 personen per vereniging kunnen deelnemen. Bereid je goed voor en breng eventueel je laptop en de nodige papieren mee!


Netwerkmoment en frietjes!

Locatie:

Binnenplein

Maak op een laagdrempelige manier kennis met de campusagent, de buurtregisseur en de stuvo van jouw instelling tijdens het netwerkmoment. Heb je een vraag voor de buurtregisseur en de campusagent? Spreek ze tijdens het netwerkmoment even aan. De stuvo’s van de verschillende instellingen beantwoorden al je vragen over feestlocaties, welkomstrituelen, culturele subsidies en alles daartussen.


HET STUDENTENCHARTER

Antwerpen trekt steeds meer studenten aan. Dat maakt het stadsleven bruisend is, maar plaatst de samenleving ook voor een aantal uitdagingen. Het aantal studenten dat op een beperkte oppervlakte in de binnenstad studeert, woont, leeft en feest, neemt daardoor fors toe. Dat zorgt geregeld voor overlast bij bewoners, bezoekers en passanten. Dit is meteen ook de reden waarom de stad Antwerpen aan de studentenverenigingen vraagt het Studentencharter te ondertekenen. Het zijn immers de talrijke presidia in Antwerpen die met hun activiteiten zeer zichtbaar zijn in de stad.

De Stad en het Antwerps Studentenoverleg, het stedelijk inspraakorgaan voor studentenbeleid, maken sinds een tiental jaar een Studentencharter op. Daarin staan wederzijdse afspraken zodat de welkomstrituelen en gerelateerde activiteiten goed kunnen verlopen. Het informeert over do’s-en-don’ts, brengt ondersteuning van de stad in kaart en somt afspraken op om feesten & welkomstrituelen te organiseren. Het Antwerps Studentencharter behelst ook alle afspraken die zijn vastgelegd in het Vlaams doopkader.

De stad vraagt de preses, vice-preses en schachtenmeester van de verschillende presidia (zowel clubs die wel als niet dopen) om een handtekening te plaatsen onder het charter.

Vanaf de Kick-off kan je het Studentencharter 2024-2025 digitaal ondertekenen op deze website. Onderteken het uiterlijk zo 7 juli 2024 zodat je een positief antwoord kan krijgen op evenementaanvragen voor feesten, welkomstrituelen en gerelateerde activiteiten.

FAQ

Waar & wanneer gaat de Kick-off door?

De Kick-off wordt steeds georganiseerd in de eerste helft van mei, dan zijn (quasi) alle nieuwe presidia verkozen.

Zo kunnen we hen voor de blok & het opstellen van de clubkalender van het volgende academiejaar nog alle praktische info meegeven.

Deze inspirerende namiddag heeft al op verschillende locaties in de Antwerpse binnenstad plaats gevonden, maar gaat de laatste jaren steeds door in het Zuiderpershuis.

Voor wie is de Kick-off en quanta kostda?

Elke student, verbonden aan een Antwerpse instelling voor hoger onderwijs en lid van het presidium van een studentenclub en/of studentenraad kan deelnemen aan de Kick-off of het aansluitende programma tijdens academiejaar 2024-2025.

 

De student kan gratis deelnemen aan de Kick-off na inschrijving op de website www.stuvent.be. Aanvraag van een ticket loopt via het self-service ticketplatform Eventbrite.

Wat als ik een verplichte les heb?

De Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool, AP Hogeschool en Hogere Zeevaartschool), KU Leuven Antwerpen en Thomas More Antwerpen laten weten dat hun studenten gewettigd afwezig mogen zijn om naar de Kick-off  te kunnen komen.

STAN zorgt voor een aanwezigheidsattest: je kan deze de dag zelf aan de infobalie verkrijgen.

 

Moet ik verplicht naar de Kick-off als presidiumlid?

Zoals bepaald in het Studentencharter is er een verplichte vertegenwoordiging van elke studentenclub op de Kick-off.
Als het nieuwe presidium nog niet verkozen is, wordt er vertegenwoodiging vanuit het zittende presidium verwacht.

Voor presidia die welkomstrituelen organiseren moeten één à twee ‘interne toezichters’ van elke club de cursus ‘Omgaan met alcohol tijdens activiteiten’ volgen als verplicht onderdeel.

Heb je nog een prangende vraag, maar staat ze hier niet tussen? Daar moet je niet mee blijven zitten natuurlijk.

STEL JE VRAAG